• Nieuws

    Bessemoerstraat wordt fietsstraat: fietser centraal, auto te gast

    “Het leek net de Ronde van Vlaanderen”, zegt verkeerskundige Gerrit Dorgelo over de Bessemoerstraat. “Zeven soorten rafelende verharding, fietsers reden rammelend over de kasseien. De onderdelen van de fiets vlogen er net niet af.”

    De Bessemoerstraat is onderdeel van 1 van de 2 Slimme Fietstroutes naar Zernike. “Die bedachten we drie jaar geleden als alternatief voor fietsen over de Zonnelaan. Daar kom je nogal wat verkeerslichten tegen en fietsers belemmerden in de ochtendspits de doorstroming van verkeer naar de op- en afritten van de ringweg”, vertelt Erwin de Jager van Stadsontwikkeling.

    Verleiden
    De alternatieven waren er al: vrijliggende fietspaden zonder verkeerslichten langs het Reitdiep en door Park Selwerd. “We gaven de routes alleen een naam en hebben studenten verleid om die te nemen. Onze doelgroep was nieuwe studenten omdat je ouderejaars moeilijker kunt beïnvloeden. We begonnen een campagne, zetten borden neer, deelden folders uit aan studenten die wachtten bij verkeerslichten en beloonden de fietsers die de Slimme Route fietsen. Het werd een succes”, aldus Erwin.

    Allegaartje
    Uit enquêtes onder de gebruikers bleek dat de Bessemoerstraat wel wat opgeknapt mocht worden. Gerrit: “Onze opdracht was om de keitjes weg te halen en iets te doen aan het allegaartje van parkerende auto’s. Het simpelst was: asfalt erin. Maar wij keken met een aantal betrokkenen breder. Zo onderzochten we met landschapsarchitect Leo Dijkstra de omgeving van de Bessemoerstraat. Uiteindelijk kwamen we tot een andere oplossing: we wilden er een fietsstraat van maken. Daar kwam natuurlijk ook bij dat de gemeente zich als fietsstad wil profileren.”

    Auto te gast
    Gerrit legt uit wat een ‘fietsstraat’ is. “De straat heeft een vier meter brede rode asfaltlaag gekregen met aan de zijkant uitwijkstroken. De fietser staat centraal, de auto is te gast. De meeste wegen zijn bedoeld voor auto’s en daarnaast maken ook fietsers gebruik van de weg.

     

    In de Bessemoerstraat maakt de fietser de dienst uit en fietst midden op de weg. De automobilist kan hierdoor moeilijker fietsers inhalen en krijgt het idee: ik moet mij aanpassen en ben te gast.”

    Fietsstraat
    Je kunt niet van elke straat waar veel fietsers rijden fietsstraat maken. Voorwaarde is dat er veel meer fietsverkeer is dan auto’s. In de Bessemoerstraat is die verhouding 3:1. “We verrichtten uitgebreide literatuurstudie en deden navraag bij andere gemeenten”, vertelt Gerrit. “Het moest in één keer goed gaan.”

    Bewoners
    Ze gingen ook in gesprek met bewoners. Erwin: “Het was spannend hoe het zou landen.” Gerrit: “Sommigen waren blij dat we de straat aanpakten en een mooie uitstraling gingen geven. Anderen zeiden dat we teveel voor studenten doen.” Erwin: “Het lastige daarbij is dat er voor veel bewoners meer speelt. Zij zijn niet blij met de overhand die studenten hebben gekregen in hun wijk.”

    Scholieren
    “Wij legden uit dat ook scholieren en forenzen die van en naar de binnenstad fietsen er baat bij hebben”, zegt Erwin. Gerrit: “In grote lijnen is het ook zo dat het vooral om studenten gaat. Maar dankzij die fietsende studenten ontstond wél de mogelijkheid om de straat netjes, mooi en strak in te richten.”